Διττοί Λόγοι

Οι Διττοί Λόγοι σε 10΄ λεπτά

  • Σε έναν Αγώνα Διττών Λόγων ή Αγώνα Επιχειρηματολογίας – Αντιλογίας (debate) 2 τριμελείς ομάδες αντιπαρατίθενται πάνω σε ένα θέμα που συνήθως έχει ανακοινωθεί 15 λεπτά νωρίτερα. Παρίσταται Κριτική Επιτροπή, η οποία αποφασίζει τη νικήτρια ομάδα και χρονομέτρης που καταγράφει και σημαίνει το πέρασμα του χρόνου. Μπορεί να υπάρχει ακροατήριο.
  • Η ομάδα η οποία λαμβάνει πρώτη τον λόγο καλείται κυβέρνηση (Λόγος στους Αγώνες Αντιλογίας) και η δεύτερη ομάδα αντιπολίτευση (Αντίλογος στους Αγώνες Αντιλογίας).
  • Οι ομιλητές ανεβαίνουν στο βήμα με την εξής σειρά: 1) πρωθυπουργός, 2) αρχηγός της αντιπολίτευσης, 3) δεύτερο μέλος της κυβέρνησης / του Λόγου , 4) δεύτερο μέλος της αντιπολίτευσης / του Αντιλόγου, 5) τρίτο μέλος της κυβέρνησης / του Λόγου, 6) τρίτο μέλος της αντιπολίτευσης / του Αντιλόγου.
  • Οι ομιλητές πρέπει να εκφωνήσουν λόγο διάρκειας 6 λεπτών (ή 5 σε κάποιες διοργανώσεις) και να ζητούν να παρέμβουν κατά τις πρώτες δύο ομιλίες της αντίπαλης ομάδας που καλούνται αγορεύσεις. Με το πέρας των αγορεύσεων δίνεται χρόνος 5 λεπτών (ή καθόλου σε κάποιες διοργανώσεις) για την προετοιμασία των περιλήψεων. Οι περιλήψεις διαρκούν 4 λεπτά και κατά τη διάρκειά τους δεν επιτρέπεται η υποβολή ερωτήσεων.
  • Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας επιτρέπεται η χρήση γραπτού και έντυπου υλικού, όπως σημειώσεων, βιβλίων, περιοδικών. Απαγορεύεται όμως η χρήση ηλεκτρονικών μέσων, όπως κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών υπολογιστών. Στη διάρκεια του Αγώνα επιτρέπεται μόνο η χρήση χειρόγραφων σημειώσεων και όχι φωτοτυπιών ή κειμένων άλλης έντυπης μορφής. ​​

Τι δεν πρέπει να ξεχάσετε

  • Σαφής ορισμός του θέματος
  • Ο ορισμός πρέπει να διατυπώνει με σαφήνεια και ακρίβεια το ζήτημα του Αγώνα, το οποίο, πρέπει να συσχετιστεί πειστικά με το θέμα. Η Κυβέρνηση καλείται στην πρώτη ομιλία της να θέσει εύλογους περιορισμούς και να προσδιορίσει οποιεσδήποτε λέξεις από το θέμα απαιτούν διευκρίνιση, ώστε να κάνει κατανοητή την αντιπαράθεση. Επίσης πρέπει ξεκάθαρα να λάβει θέση πάνω στο ζήτημα, όπως το έχει ορίσει. Ο ορισμός του θέματος είναι καθήκον του Πρωθυπουργού στην αρχή της ομιλίας του.
  • Ο ορισμός πρέπει να σχετίζεται λογικά και άμεσα με το θέμα, να μην είναι αυταπόδεικτος και να μην αφορά σε ιδιαίτερα εξεζητημένο και μη γνωστό ζήτημα. Ο Αρχηγός της Αντιπολίτευσης μπορεί να αμφισβητήσει την εγκυρότητα του ορισμού, εφόσον δεν τηρεί κάποια από τις παραπάνω προϋποθέσεις, και σε αυτή την περίπτωση οφείλει να δηλώσει τη διαφωνία του εξ αρχής και να δώσει νέο ορισμό.
Fake changing to fact with wooden cubes. ( 3d render )

Περιεχόμενο ομιλίας ανεπτυγμένο με λογική και σωστή ιεράρχηση των επιχειρημάτων

  • Το περιεχόμενο της ομιλίας πρέπει να είναι σχετικόλογικό και να χαρακτηρίζεται από εσωτερική συνέπεια. Αποτελείται από τα επιχειρήματα, τα παραδείγματα και οποιοδήποτε άλλο πληροφοριακό υλικό αναφέρει ο ομιλητής για να υποστηρίξει τη θέση του και να τεκμηριώσει τα επιχειρήματά του. Επίσης οι ομιλητές πρέπει να δείχνουν ότι λαμβάνουν υπ’ όψιν τους τις θέσεις της αντίπαλης ομάδας, σχολιάζοντας και αντικρούοντας όλες ανεξαιρέτως και μία προς μία. Ο στόχος κάθε ομάδας είναι να πείσει την κριτική επιτροπή (και όχι τους αντιπάλους!) για τη γνώση της επί του θέματος και την ικανότητα διατύπωσης επαρκούς επιχειρηματολογίας.
  • Το περιεχόμενο της ομιλίας πρέπει να είναι σχετικό με το θέμα. Πρέπει να αναφέρεται στα ζητήματα του Αγώνα, όταν υποστηρίζει τη θέση της ομάδας ή ανασκευάζει την αντίπαλη θέση. Ο ομιλητής  πρέπει να ιεραρχήσει κατάλληλα το υλικό του και να το αναπτύξει σε σχέση με τα σημαντικότερα ζητήματα.
  • Το περιεχόμενο της ομιλίας πρέπει να είναι λογικό. Τα επιχειρήματα πρέπει να αναπτύσσονται με λογική βάση, ώστε να είναι σαφή, εύληπτα και εύλογα. Τα συμπεράσματα όλων των επιχειρημάτων που χρησιμοποιούνται πρέπει να ενισχύουν τη θέση της ομάδας.
  • Το περιεχόμενο πρέπει να είναι συνεπές, δηλαδή να βρίσκεται σε συμφωνία με τη θέση της ομάδας και τις ομιλίες των άλλων μελών της. Γι’ αυτό και έχει σημασία η συνεργασία μεταξύ των μελών και η ικανότητα τήρησης καλών σημειώσεων.

Δομή της Ομιλίας: Οι ασυναρτησίες και η φλυαρία απαγορεύονται!

  • Η δομή περιλαμβάνει τη δομή των αγορεύσεων και περιλήψεων και τη συνολική δομή της επιχειρηματολογίας της ομάδας.
  • Το υλικό που αποτελεί το περιεχόμενο των ομιλιών πρέπει να είναι δομημένο με τρόπο, ώστε : α) η ομιλία να έχει εισαγωγήανάπτυξη επιχειρημάτων και συμπέρασμα (σύνοψη), και β) να γίνεται καλή χρήση του χρόνου, ώστε ο ομιλητής να κινείται μέσα στα χρονικά περιθώρια και να κατανέμει χρόνο ανάλογα με τη σημασία του περιεχομένου.
  • Εκφορά ομιλίας: Το θέμα δεν είναι μόνο τι λες αλλά και πώς το λεςΣτοιχεία της εκφοράς αποτελούν όλα εκείνα τα στοιχεία που επηρεάζουν το κοινό, ώστε να είναι περισσότερο(ή λιγότερο) δεκτικό προς την επιχειρηματολογία του ομιλητή. Μια επιτυχημένη εκφορά της ομιλίας χρησιμοποιεί κατάλληλα το ύφος του λόγου, τη διακύμανση της φωνής, τις κινήσεις του σώματος, την οπτική επαφή με το ακροατήριο και χαρακτηρίζεται από ευφράδεια και άνεση στον χειρισμό των ερωτήσεων. 
  • Η έμπνευση, η πρωτοτυπία και η αποφυγή της τυπικής παράθεσης / απαρίθμησης ενός «καταλόγου επιχειρημάτων» προκαλεί θετική ανταπόκριση.
  • Παρεμβαίνω, άρα υπάρχω!Οι ερωτήσεις-παρεμβάσεις υποβάλλονται απευθείας στον ομιλητή από τα μέλη της αντίπαλης ομάδας, εφόσον εκείνος το επιτρέψει. Μπορούν να υποβληθούν μόνο στους τέσσερεις πρώτους ομιλητές και όχι στο πρώτο και στο τελευταίο λεπτό (είναι προστατευμένα).
  • Για να υποβάλει μία ερώτηση ο ομιλητή, οφείλει να σηκωθεί όρθιος και να δηλώσει ότι επιθυμεί να υποβάλει μία ερώτηση («Μια ερώτηση, παρακαλώ!» ή «Αίτημα ερώτησης!»). Ερώτηση που διαρκεί πάνω από 15 δευτερόλεπτα συνήθως διακόπτεται από τον πρόεδρο της επιτροπής.
  • Ο ομιλητής που έχει το λόγο αποφασίζει τότε εάν θα επιτρέψει την υποβολή ερώτησης ή όχι. Έχει επίσης το δικαίωμα να διακόψει (ευγενικά) τον αντίπαλο ο οποίος κάνει κατάχρηση του επιτρεπόμενου χρόνου της ερώτησης.

Η ώρα της κρίσης

  • Η αξιολόγηση αναφέρεται στα στοιχεία της ομιλίας, δηλαδή στον ορισμό, στο περιεχόμενο, στη δομή, στην εκφορά και στις παρεμβάσεις, με βασικό κριτήριο πόσο τα στοιχεία αυτά συνέβαλαν ή έβλαψαν την πειστικότητα της θέσης της ομάδας. Αγενής συμπεριφορά αξιολογείται αυστηρά.
  • Το περιεχόμενο κρίνεται από την οπτική γωνία ενός μέσου ατόμου, δηλαδή οι κριτές αναλύουν και αξιολογούν τα επιχειρήματα, τα παραδείγματα κ.ά. ως προς την πειστικότητά τους και δεν συνυπολογίζουν εξειδικευμένες γνώσεις που τυχόν έχουν για το θέμα των Αγώνων.
  • Η δομή κρίνεται σε σχέση με την ικανότητα των ομιλητών να ομαδοποιούν και να κατανέμουν τα περιεχόμενα της ομιλία τους με σαφή τρόπο και σωστή ιεράρχηση. Επίσης λαμβάνεται υπ’ όψιν η κατανομή του περιεχομένου μεταξύ των τριών ομιλητών.
  • Η εκφορά αξιολογείται ως προς το αν συνέβαλε στην πειστικότητα του λόγου ή αν ζημίωσε την ισχύ του.
  • Οι ερωτήσεις που υποβάλλονται κατά τη διάρκεια των ομιλιών αξιολογούνται ως προς τον αντίκτυπο που είχαν στην εξέλιξη του Αγώνα και συνυπολογίζονται στο περιεχόμενο των ομιλιών αυτού που τις έθεσε. Αποτελεί θετικό κριτήριο για κάθε ομιλητή να προσπαθήσει να απαντήσει σε δύο ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της αγόρευσής του, όπως και να επιχειρήσει να κάνει τουλάχιστον μία παρέμβαση σε κάθε αγόρευση της αντίπαλης ομάδας.

Λέξεις – κλειδιά για τους διττούς λόγους: ομάδα, θέση – αντίθεση, έρευνα, πειθώ, ομιλία, εκφορά, φαντασία, επιχείρημα, αντίκρουση, κριτής, ακροατήριο

Ο δεκάλογος των διττών λόγων

  1. Ερευνώ σε όσο μεγαλύτερο βάθος μπορώ θέματα που περιλαμβάνονται στα σχολικά βιβλία  Γυμνασίου και Λυκείου και παρακολουθώ ανελλιπώς την επικαιρότητα.
  2. Προβλέπω τα επιχειρήματα της αντίθετης άποψης προσεγγίζοντας το θέμα αρχικά σφαιρικά και στη συνέχεια εστιάζοντας στα επιχειρήματα της ομάδας μου.
  3. Σκέφτομαι τις απαιτήσεις του θέματος μου και ακολουθώ συγκεκριμένη στρατηγική. Δίνω με κάθε ευκαιρία το στίγμα της ομάδας μου.
  4. Ακούω με προσοχή τους αντιπάλους, κρατάω σημειώσεις και θέτω ερωτήματα στα κατάλληλα σημεία. Ευγένεια και σεβασμός κυριαρχούν και αναδεικνύουν την απαιτούμενη επισημότητα του παιχνιδιού.
  5. Αντικρούω σημείο προς σημείο τα αντίπαλα επιχειρήματα. Δεν αφήνω τίποτε ασχολίαστο.
  6. Διατυπώνω με ορθό και έγκυρο τρόπο και τεκμηριώνω τα επιχειρήματά μου.
  7. Χρησιμοποιώ τους κατάλληλους τρόπους και μέσα πειθούς. Δεν απαγορεύεται η επίκληση στο συναίσθημα και σίγουρα το χιούμορ αλλά και η λεπτή ειρωνεία εμπλουτίζουν το λόγο και κεντρίζουν το ενδιαφέρον.
  8. Συνεργάζομαι στενά με την ομάδα μου και αναδεικνύω την ομαδικότητα με φράσεις και διασυνδέσεις.
  9. Διευκολύνω τους κριτές στην τήρηση σημειώσεων: στην αρχή και στο τέλος (σύνοψη) της ομιλίας αλλά και πριν  από κάθε επιχείρημα βοηθά η λακωνική και περιεκτική διατύπωση του κάθε επιχειρήματος.
  10. Προσέχω την εκφορά του λόγου μου, δηλ. την παρουσία μου, το ύφος μου, τον τρόπο ομιλίας μου. Η αυτοπεποίθηση είναι συχνά πιο «πειστική» από ένα καλό επιχείρημα. Αλλά και η επιλογή των κατάλληλων λέξεων και η αποφυγή του τυπικού ύφους παράθεσης επιχειρημάτων εμπνέει και είναι πιο αποτελεσματική.

Κριτήρια αξιολόγησης στους Αγώνες Αντιλογίας του Υπουργείου Παιδείας

  • «Ως πρακτικός οδηγός μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο μνημονικός τύπος ΜΕΔΟΥΣΑ: Μεθοδολογία: Αφορά την πιστή τήρηση των κανόνων του διαγωνισμού, την ακριβή συμμόρφωση με τα χρονικά και θεσμικά όρια, την κοσμιότητα της συμπεριφοράς κλπ. Επιχειρηματολογία: Πληρότητα και πειστικότητα των επιχειρημάτων, λογική συγκρότηση και συνέπεια, σαφήνεια και καθαρότητα σκέψης, παραδείγματα. Δομή: Εύστοχη τοποθέτηση του θέματος, διάταξη και ιεράρχηση των επιχειρημάτων, έμφαση στα κύρια σημεία, εισαγωγικές παρατηρήσεις, πρόλογοι και περιλήψεις κάθε ομιλίας. Ομαδικότητα: Κατανομή εργασίας, εκπλήρωση ρόλου κάθε θέσης και συνεργασία μεταξύ των μελών της ομάδας. Ύφος: Στάση στο Βήμα, εκφορά του λόγου, κινησιολογία, οπτική επαφή με το Ακροατήριο, αυτοπεποίθηση, ρυθμός, συναισθηματική φόρτιση, χιούμορ κλπ. Τα στοιχεία του ύφους πρέπει να αξιολογούνται ως προς το αν και πόσο συνέβαλαν στην πειστικότητα της ομιλίας. Συμμετοχή: Υποβολή εύστοχων και αποτελεσματικών ερωτήσεων (σημαντικότητα και αποτελεσματικότητά τους), απάντηση σε ερωτήσεις (ετοιμολογία και πειστικότητα). Αντίλογος: Ικανότητα στην αντίκρουση των επιχειρημάτων της αντίπαλης Ομάδας, πειστικότητα και λογική διάρθρωση της αντεπιχειρηματολογίας, αντιπαραδείγματα.
  • Η Επιχειρηματολογία και ο Αντίλογος κρίνονται από την οπτική γωνία ενός μέσου ατόμου, που ενημερώνεται τακτικά, δηλ, οι Κριτές αναλύουν και αξιολογούν τα επιχειρήματα, τα παραδείγματα κ.α. ως προς την πειστικότητά τους και να δεν συνυπολογίζουν οποιαδήποτε εξειδικευμένη γνώση που τυχόν έχουν για το θέμα των αγώνων».

Βάλια Λουτριανάκη (δημοσιευμένο υλικό)

Design a site like this with WordPress.com
Ξεκινήστε